علت صدا دادن چرخ جلو هنگام حرکت

علت صدا دادن چرخ جلو هنگام حرکت

علت صدای چرخ جلو هنگام رانندگی چیست؟

چه عواملی می‌توانند باعث ایجاد صدای تق‌تق از چرخ جلو هنگام رانندگی شوند؟

وقتی در حین رانندگی صدای غیرعادی و تق‌تق از چرخ‌های جلو به گوش می‌رسد، معمولاً اولین فرض ما این است که مشکلی در بلبرینگ چرخ یا لنت‌های ترمز به وجود آمده است. اما در واقع عوامل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد این صدای آزاردهنده شوند که باید با دقت بررسی شوند.

یکی از شایع‌ترین دلایل این صدا، خرابی یا فرسودگی بلبرینگ چرخ است. بلبرینگ‌ها نقش بسیار مهمی در چرخش روان چرخ‌ها دارند و هرگونه آسیب یا خرابی در آنها می‌تواند باعث ایجاد صدای تق‌تق یا کلیک مانند شود، به خصوص وقتی خودرو در حال حرکت است. صدای تق‌تق ناشی از بلبرینگ خراب معمولاً با افزایش سرعت یا هنگام پیچیدن بیشتر می‌شود و ممکن است با لرزش چرخ یا فرمان نیز همراه باشد.

از طرف دیگر، لنت‌های ترمز نیز می‌توانند منبع صدای تق‌تق باشند. اگر لنت‌ها به درستی روی دیسک‌های ترمز قرار نگرفته باشند یا به دلیل سایش نامتوازن دچار مشکل شده باشند، هنگام حرکت و به ویژه هنگام ترمز گرفتن صدای تق‌تق یا ضربه‌ای به گوش می‌رسد. همچنین اگر قطعات مربوط به سیستم ترمز مثل کالیپرها شل یا خراب شده باشند، این موضوع می‌تواند منجر به حرکت اضافی و ایجاد صدا شود.

علاوه بر این موارد، مشکلات دیگری مانند لق بودن قطعات سیستم تعلیق، خرابی مفاصل فرمان، یا وجود سنگریزه و آلودگی در اطراف چرخ‌ها نیز ممکن است باعث تولید صداهای تق‌تق از چرخ جلو شود. بنابراین، هنگام شنیدن چنین صداهایی نباید به سرعت نتیجه‌گیری کرد و بهتر است خودرو توسط یک مکانیک ماهر به صورت کامل بررسی شود تا علت دقیق آن مشخص شده و به موقع تعمیرات لازم انجام گیرد. این کار به حفظ ایمنی و عملکرد صحیح خودرو کمک زیادی خواهد کرد.

از آن جایی که این دو مورد از خرابی ها در اتومبیل ها بسیار شایع هستند، با ما همراه باشید تا علائم خرابی ها را با هم بررسی کنیم: 

خرابی بلبرینگ چرخ

اگر بلبرینگ چرخ جلو آسیب دیده باشد می تواند باعث ایجاد صدا در چرخ ها شود. اما چطور خرابی بلبرینگ چرخ جلو را تشخیص دهیم؟!

وقتی که پیچ و مهره در بلبرینگ چرخ شکسته یا آسیب دیده باشد، ممکن است باعث یک صدای ضعیف در چرخ ها شود و سپس با گذشت زمان زمانی که بلبرینگ چرخ جلو آسیب بیشتری می بیند، این صدا نیز بیشتر می شود.

برای تشخیص بهتر در جاده با سرعت حداقل ۶۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید و ماشین را به آرامی به سمت دیگر حرکت بدید و وزن وسیله نقلیه را از یک سمت به سمت دیگر منتقل کنید. 

به صدای چرخ ها توجه کنید و ببینید که صدا در بلبرینگ چرخ جلو بلندتر می شود یا آرام تر. 

اگر هنگام چرخش به یک سمت ، صدا بیشتر باشد ، بلبرینگ چرخ آسیب دیده امکان دارد در آن طرف باشد ، و یا بالعکس.

 اگر متوجه شدید که بلبرینگ های چرخ جلو شما خراب شده است، به لاستیک هایتان هم نگاهی بیندازید و ببینید آیا در قسمت های خاصی فرسوده شده اند و آیا هنگام افزایش سرعت صدای متناوب لاستیک ها بلندتر میشود؟ 

اگر متوجه صداهای بلند و زیاد از چرخ جلو شدید، مقصر اغلب بلبرینگ چرخ آسیب دیده است.

اگر لاستیک ها به شکل نامناسب و غیر استاندارد باد شده باشند باعث سایش نامنظم تایر در عرض آج لاستیک می شود. 

اگر لاستیک شما در مرکز آج بیشتر از دو طرف ساییدگی نشان می دهد، بیش از حد باد شده است، اما اگر دو طرف آج بیشتر از وسط ساییده شود، لاستیک کم باد شده است و باعث ایجاد صدا از چرخ جلو در هنگام رانندگی می شود. 

اگر لاستیک ها به طور یکنواخت فرسوده نشده باشند، این هم می تواند به دلیل خرابی بلبرینگ چرخ باشد.

 


خرابی لنت ترمز

زمانی که لنت‌های ترمز به روتورهای ترمز فشار وارد می‌کنند و روتورهای ترمز روی چرخ‌ها فشرده می‌شوند، این دقیقا همان عملکردیست که به کاهش سرعت و توقف خودروی شما کمک می‌کند. 

با توجه به سرعت چرخش روزانه لاستیک‌های خودرو در هنگام رانندگی، و وزن سنگین‌ خودرو یا کامیون، لنت‌های ترمز فشار زیادی را تحمل می کنند. 

این فرآیند همان چیزیست که می تواند منجر به سایش ناهموار لنت ترمز و ایجاد صدای چرخ جلو در هنگام رانندگی شود.


علائم خرابی لنت ترمز

صدای جیر جیر – صدای جیر جیر وقتی که ترمز می گیرید توسط یک نشانگر کوچک ایجاد می شود که مخصوصاً برای این منظور در لنت ترمز شما قرار داده شده است. 

اگر هنگام ترمز گرفتن این صدا را شنیدید، وقت آن است که خودروی خود را برای بازرسی و تعمیر به یک تعمیرکار مطمئن بسپارید. 

علاوه بر این، اگر ترمزهای شما دائماً در فضای خیس یا مرطوب باشد، باعث میشود که لایه‌ای از گرد و غبار روی لنت‌های ترمز ایجاد شود که باعث ایجاد صدای جیغ در هنگام ترمزگیری و صدای چرخ جلو در هنگام رانندگی می‌شود.

 



چه زمانی باید لنت ترمز و روتور را تعویض کنید؟

صدای ساییدن هنگام ترمز گرفتن یکی از نشانه‌های مهم و هشداردهنده‌ای است که رانندگان باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. اگر هنگام فشار دادن پدال ترمز، چرخ‌های خودرویتان جیر جیر نمی‌کنند اما باز هم صدایی شبیه به ساییده شدن فلز یا مالش شنیده می‌شود، این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده مشکل جدی‌تری در سیستم ترمز خودرو باشد.

معمولاً اگر صدایی که می‌شنوید عمیق و کم‌صدا باشد، این می‌تواند علامتی از فرسودگی و ساییدگی لنت‌های ترمز باشد. لنت‌های ترمز که وظیفه کاهش سرعت خودرو را بر عهده دارند، به مرور زمان و در اثر استفاده مکرر فرسوده می‌شوند و اگر به موقع تعویض نشوند، دیسک‌های ترمز و کالیپرها شروع به تماس مستقیم با هم می‌کنند. این تماس فلز به فلز باعث ایجاد صدای مالش یا ساییده شدن می‌شود که می‌تواند هم به سیستم ترمز آسیب برساند و هم ایمنی خودرو را به خطر بیندازد.

این ساییدگی معمولاً به دلیل سایش ناهموار یا نامتوازن لنت‌های ترمز به وجود می‌آید. وقتی لنت‌ها به درستی روی دیسک قرار نگیرند یا دچار فرسایش غیر یکنواخت شوند، باعث می‌شود هنگام رانندگی و به خصوص در لحظه ترمز گرفتن صدای خاصی از چرخ‌های جلو شنیده شود. این صدا ممکن است به صورت پیوسته یا متناوب باشد و معمولاً با افزایش سرعت یا فشار بیشتر روی ترمز شدت می‌یابد.

در نهایت، شنیدن این نوع صداها نباید نادیده گرفته شود، زیرا ادامه این وضعیت می‌تواند منجر به آسیب جدی به دیسک‌ها، کالیپرها و دیگر اجزای سیستم ترمز شده و هزینه‌های تعمیرات را بسیار افزایش دهد، همچنین ممکن است خطرات جدی برای ایمنی راننده و سرنشینان ایجاد کند. بنابراین در صورت شنیدن صدای ساییدن هنگام ترمز گرفتن، بهتر است هر چه سریع‌تر خودرو به یک تعمیرگاه مجاز برده شود تا بررسی و تعمیرات لازم انجام گردد.

نتیجه گیری

حتماً دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خود را بررسی کنید تا ببینید معمولاً چه زمانی و چند وقت یکبار این اتفاق می افتد و ممکن است لنت های شما نیاز به تعویض داشته باشد. 

اگر چراغ چک ماشینتان روشن شد، باید ماشین خود را نزد مکانیک ببرید تا چراغ را خاموش کند و همچنین لنت های ترمز را بررسی نماید. توجه به همه این علائم به شما نشان می دهد که چه زمانی باید لنت ترمز خود را تعویض کنید تا از صدای چرخ جلو در هنگام رانندگی جلوگیری شود.


Loader